Kenderaan elektrik bateri (BEV) pertama Proton, e.MAS 7, telah memasuki fasa ujian tempatan secara meluas. Dijadualkan untuk dilancarkan pada penghujung 2024, e.MAS 7 direka untuk memenuhi keperluan khusus pemandu Malaysia dan keadaan jalan tempatan.
Sebanyak enam unit ujian sedang diuji merentasi pelbagai jenis jalan di Semenanjung Malaysia, dengan fokus pada aspek utama seperti Ujian Ketahanan Adaptif (DAT), ujian Sistem Bantuan Pemandu Lanjutan (ADAS), dan Ujian Jalan Elektrik (ERT). Ujian ini bertujuan untuk memastikan kebolehpercayaan, keselamatan, dan penyesuaian kenderaan terhadap keadaan jalan di Malaysia.
e.MAS 7 juga telah menjalani ujian khusus untuk meningkatkan keupayaan meredah air, dengan reka bentuk SUV yang mampu mengendalikan kedalaman air sehingga 400 mm, melebihi keupayaan Geely Galaxy E5. Ciri ini sangat berguna bagi pemandu di Malaysia, memandangkan negara ini sering mengalami banjir kilat.
Regimen ujian Proton juga merangkumi ujian kualiti dan kebolehpercayaan, dengan jurutera menjalankan simulasi ketahanan, menyesuaikan sistem navigasi, dan memastikan keserasian dengan tetapan tempatan. Selain itu, e.MAS 7 akan menjalani pensijilan keselamatan ASEAN NCAP untuk memenuhi piawaian keselamatan serantau.
Dibina di atas platform Global Modular Architecture (GMA), Proton e.MAS 7 diposisikan sebagai SUV segmen C, hampir sama dengan saiz Proton X70, dengan panjang 4,615 mm dan jarak roda 2,750 mm.
Salah satu ciri utama e.MAS 7 ialah bateri βBladeβ Cell-to-Body (CTB) yang bukan sahaja menyediakan kuasa tetapi juga menyumbang kepada integriti struktur kenderaan, dengan ketegaran kilasan sehingga 31,000 Nm per darjah.
e.MAS 7 juga menampilkan Intelligent Electric Drive System 12-dalam-1 Proton yang menggabungkan komponen utama seperti motor dan pengawal dalam satu unit yang kompak dan ringan. Menurut Proton, sistem ini mencapai kecekapan sebanyak 90.04%, menjadikannya salah satu sistem pemacu elektrik yang paling cekap dalam kelasnya.
Walaupun Proton belum mengesahkan spesifikasi tempatan, diharapkan e.MAS 7 akan mengikuti spesifikasi Geely Galaxy E5. Jika begitu, ia akan dilengkapi dengan motor elektrik pacuan roda hadapan yang menghasilkan 218 PS dan 320 Nm tork, dengan dua pilihan bateri: pek 49.52 kWh yang memberikan jarak 440 km, dan pek 60.22 kWh dengan jarak 530 km, berdasarkan kitaran CLTC China.
Proton belum memberikan jadual rasmi untuk pelancaran, tetapi mereka telah mengatakan bahawa e.MAS 7 dijangka debut pada penghujung 2024, kemungkinan besar pada bulan Disember.
Baca juga: Pelancaran akhir tahun ini: Proton e.MAS 7 - BEV pertama M'sia, SUV seg-C, platform GMA, bateri LFP