Nissan Motor Thailand akan memberhentikan kira-kira 1,000 pekerja apabila ia mengurangkan operasi di negara itu, menurut laporan Reuters yang memetik sumber tanpa nama.
Laporan itu menyatakan bahawa Nissan akan menghentikan sebahagian pengeluaran di salah satu daripada tiga kilangnya di wilayah Samut Prakan, Thailand, dan akan menyatukan operasi di Kilang No.2 menjelang September 2025.
Jurucakap Nissan enggan mengulas perkara itu tetapi berkata, "...penyatuan sebahagian kilang sedang dijalankan untuk menaik taraf peralatan, dan tiada kilang akan ditutup."
“Kilang No.1 terus beroperasi sebagai tapak pengeluaran utama kami di Thailand,” kata jurucakap itu.
Nissan Motor Thailand menamatkan tahun 2023 dengan hanya menjual 16,500 kereta. Ia hanya mengeluarkan 4 model di Thailand: Almera, Kicks, Navara, dan Terra.
Empat tahun lalu, pada Oktober 2020, Nissan mengumumkan ia akan mengambil lebih 2,000 pekerja untuk kilangnya di Samut Prakan.
Nissan mempunyai dua kilang pembuatan kenderaan - Kilang No.1 dan Kilang No.3 - serta satu lagi kilang pembuatan trenkuasa di Thailand. Kesemua kilang ini terletak di Samut Prakan.
Kilang No.1 menghasilkan Almera dan Kicks, manakala Kilang No.2 menghasilkan Navara dan Terra. Kilang-kilang ini mempunyai kapasiti gabungan sebanyak 370,000 unit, kebanyakannya kini tidak digunakan. Kilang ketiga, Nissan Powertrain (Thailand) Co., Ltd., menghasilkan trenkuasa hibrid untuk Kicks e-Power.
Pengurangan operasi Nissan di Thailand berlaku empat tahun selepas Nissan menghentikan pengeluaran di Indonesia, satu lagi pasaran yang diuruskan secara langsung oleh Nissan.
Pengurangan operasi di Thailand adalah sebahagian daripada masalah lebih besar yang melanda Nissan di peringkat global.
Ketua Pegawai Eksekutif Nissan, Makoto Uchida, sedang mengurangkan 9,000 pekerjaan di seluruh dunia dan memotong output pengeluaran sebanyak 25%. Uchida juga telah menghentikan rancangan perniagaan Arc syarikat yang diumumkan pada Mac 2024, yang bertujuan meningkatkan jumlah jualan global sebanyak 1 juta unit untuk mencapai 4.4 juta.
Ini adalah tahun keenam sejak bekas Ketua Pegawai Eksekutif Carlos Ghosn menjadi pelarian. Pengurusan lama Nissan memecat lelaki Perancis-Lubnan itu atas tuduhan salah laku kewangan. Menurut Ghosn, ia adalah tuduhan palsu kerana pengurusan lama Nissan mahukan lebih banyak kebebasan daripada Renault, sebuah syarikat yang turut diketuai oleh Ghosn.
Pada 2021, Ghosn menjelaskan dalam bukunya Broken Alliances bahawa salah satu sebab Nissan menjemput Mitsubishi Motors menyertai Alliance adalah kerana Ghosn sendiri mengakui bahawa pemimpin perniagaan Nissan di Asia Tenggara tidak begitu cemerlang.
“Mitsubishi lebih baik daripada kami di Thailand, termasuk dalam bidang pembuatan,” kata Carlos Ghosn.
“Kami bergantung kepada mereka untuk memulihkan Siam Motors. Kilang tidak akan dipindahkan daripada satu syarikat kepada syarikat lain tetapi terdapat banyak cara untuk memperbaiki perkara seperti penandaarasan, pengagihan peranan yang lebih baik, dan sebagainya.”
Siam Motors adalah pengedar kenderaan Nissan yang terdahulu di Thailand. Hari ini, syarikat saudaranya Rever ialah pengedar sah kenderaan penumpang BYD di Thailand. Rever menjual dua kali ganda lebih banyak kereta berbanding Nissan.
Apabila Nissan menamatkan kontrak Siam Motors sebagai pengedarnya pada 2004, dengan kepercayaan bahawa pengurusan Jepun akan melakukan kerja yang lebih baik, Nissan mempunyai bahagian pasaran sebanyak 8.1%. Selepas melantik pengurusannya sendiri, pasukan Jepun Nissan membuat keadaan menjadi lebih buruk, dan jenama ini semakin mundur sejak itu. Kini, ia hanya memegang lebih 2% bahagian pasaran.
Keadaan yang sama berlaku di Indonesia apabila Nissan menamatkan kontrak PT Indocitra Buana. Tanpa pengetahuan pasaran tempatan, Nissan kini menjual lebih sedikit daripada Chery di Indonesia. Selepas dua kegagalan oleh pasukannya sendiri, Nissan tidak berani mengubah susunannya dengan pengedar tempatan Tan Chong Motor Holdings di Malaysia.
Malaysia, di mana jenama Nissan diuruskan secara bebas oleh kumpulan Tan Chong, adalah satu-satunya lokasi pembuatan Nissan yang tinggal di Asia Tenggara.
Nissan kini bergantung pada Tan Chong untuk menyokong operasinya di Asia Tenggara. Nissan Serena yang dipasang di Malaysia dilaporkan akan dilancarkan di Thailand.
Bulan depan, Tan Chong akan melancarkan Nissan Kicks e-Power, sebuah hibrid yang lebih baik jika dialami sebagai kenderaan elektrik dengan penjana terbina dalam yang tidak memerlukan pengecasan palam. Ini adalah produk yang tepat pada masanya (subsidi bahan api RON 95 akan dihentikan tahun depan). Ia dijangka memberikan lonjakan yang amat diperlukan untuk jenama Nissan di Malaysia.
Tahun lalu, Tan Chong menjual 9,563 unit Nissan di Malaysia. Jika anda mempertimbangkan sokongan minimum yang diterimanya daripada Nissan, model-model lama yang terpaksa digunakannya, serta 60% pasaran yang dimonopoli Proton dan Perodua, pencapaian ini lebih baik berbanding apa yang dicapai oleh pengurusan Nissan sendiri di Indonesia (1,639 unit) dan Thailand (16,423 unit).
Baca juga: Pelancaran Disember, Nissan Kicks e-Power bakal ditawarkan di Malaysia dalam 2 varian