Minyak enjin sintetik tidak bagus untuk kereta lama?
Faisal · Dec 27, 2020 06:00 PM
0
0
Selain kadar kelikatan (viscosity), kita juga diberi pelbagai pilihan minyak enjin untuk kereta kesayangan – minyak mineral, minyak separa sintetik, dan sintetik penuh. Walaupun sintetik penuh menjadi pilihan terbaik, sesetengah kereta lama cenderung untuk mengalami masalah sekiranya menggunakan minyak tersebut.
Secara asasnya, minyak sintetik penuh mempunyai kelebihan dimana ia mengandungi saiz molekul yang lebih konsisten dan selang servis yang lebih lama. Walaupun sesetengah minyak sintetik diasaskan oleh ester, ia sebenarnya datang dari minyak mentah, sama seperti minyak mineral. Cumanya, ia diperhalus dengan lebih terperinci.
Masalah utama buat kereta-kereta lama yang menggunakan minyak enjin sintetik penuh ialah kebocoran.
Hakikatnya, ia berpunca daripada pengedap enjin (engine seal) yang tidak serasi.
Apa yang buatkan ia bocor?
Sesentengah pihak berpendapat bahawa tekstur “halus” pada minyak sintetik menyebabkan ia mudah untuk menembus seal tersebut. Sebenarnya, kandungan kimia pada minyak sintetik penuh kadangkala tidak sesuai dengan seal enjin anda.
Apa maksud tidak sesuai?
Minyak enjin sintetik zaman sekarang mempunyai kandungan tambahan (bahan pembersih dan bahan anti-bengkak). Sesetengah minyak enjin sintetik penuh juga adalah berasaskan ester. Walaupun kandungan bahan ini berfungsi dengan baik pada kereta moden atau kereta yang berprestasi tinggi, ia tidak selalunya sesuai dengan enjin lama yang menggunakan bahan seal yang terdahulu.
Anda boleh rujuk rumusan ini untuk mengetahui kesesuaian diantara minyak enjin dan bahan seal tersebut.
Seal enjin perlu berfungsi dengan baik pada suhu dan tekanan yang tinggi.
Apabila tidak sesuai, seal yang telah lama boleh jadi terlalu lembut atau bengkak secara keterlaluan. Bahan tambahan seperti anti-bengkak sememangnya elok kerana ia berfungsi untuk menghasilkan seal yang lebih kuat. Isu di sini ialah masalah kesesuaian.
Sesetengah minyak enjin telah disahkan oleh syarikat pengeluar kereta itu sendiri. Jadi anda boleh rujuk lampiran tersebut untuk maklumat yang paling tepat.
Ada apa-apa perkara lagi?
Bahan tambahan pada minyak sintetik penuh juga boleh hilangkan kekotoran di sekitar bahagian seal. Secara tidak langsung, ia boleh mendedahkan bahagian yang bocor. Apa yang anda perlu buat ialah mengganti seal ini.
Bahan tambahan juga mempunyai ejen yang boleh membersihkan enjin anda. Walaupun kekotoran yang terkumpul boleh berfungsi sebagai seal yang sementara, membiarkan ia terkumpul pula boleh memendekkan jangka hayat enjin anda.
Jadi, minyak sintetik penuh sebenarnya tidak bagus?
Sudah tentu tidak benar kerana ia mempunyai saiz molekul yang lebih konsisten dan tahan lebih lama.
Oleh itu, minyak enjin apa yang boleh diguna untuk kereta lama?
Jika kereta tersebut kereta biasa, pakai sahaja minyak mineral atau separa sintetik.
Cuma pastikan anda teliti terhadap sebarang kebocoran (amaran tekanan minyak rendah). Lagipun inilah peluang anda merasai pengalaman memiliki kereta lama.
Sekiranya kereta lama tersebut di dalam fasa pemulihan (restoration), perbelanjaan yang banyak sudah tentu diletakkan untuk proses membaik pulih enjin (overhaul). Alang-alang, gantikan terus segala seal yang lama dan dapatkan minyak enjin yang sesuai.
Tidak kira minyak enjin jenis mineral ataupun sintetik, ingatlah bahawa petuanya ialah kesesuaian. Sesetengah seal sememangnya tidak serasi dengan bahan tambahan yang terkandung di dalam minyak enjin tersebut. Jika anda mahukan maklumat yang lebih tepat, rujuk sahaja buku panduan manual kereta anda. Selamat beramal!
Beliau berlatar belakangkan kejuruteraan mekanikal dan mempunyai minat yang mendalam terhadap kereta sejak dipaksa untuk membaca buku (permotoran). Disebabkan itu, beliau ada titik lembut untuk setiap kereta. Walaupun meminati pemanduan yang rancak, gaya pemanduan beliau yang sebenar hanyalah santai kerana sudah dimanja oleh Lexus.