Pelancaran Geely-Proton yang ke-3 pada tahun 2021 - Proton V70 bakal ganti Exora?
Faisal · Dec 8, 2020 01:00 PM
0
0
Pengurusan Proton telah mengesahkan dengan bank pelaburannya bahawa syarikat itu akan melancarkan model ketiga pada tahun 2021 oleh hasil kerjasama dengan Geely.
Menurut penyelidikan bank RHB, belum ada kepastian tentang model Geely yang ingin dirujuk oleh Proton.
Pada tahun 2018, Geely Automobile Holdings dan Proton Holdings Berhad telah mencapai kata sepakat untuk melibatkan 3 model Geely yang boleh dijenamakan semula oleh Proton. Perjanjian yang bernilai CNY 1,344,000,000 (RM 810,000,000) ini adalah untuk jangka masa 10 tahun.
Model-model tersebut ialah Boyue (Proton X70), Binyue (Proton X50), dan Jiaji dimana ia merupakan MPV 7 tempat duduk yang berpotensi untuk menggantikan Proton Exora yang telah berada di pasaran sejak tahun 2009.
Walaupun lesen perjanjian tersebut hanyalah untuk jangka masa 10 tahun, pembelian model CBU, CKD dan alat ganti akan tamat pada 31 Disember 2020.
Jadi, adakah perjanjian asal telah dikemaskini?
Geely Jiaji ialah MPV segmen C yang bersaing dengan Toyota Innova dan Nissan Serena. Panjangnya lebih kurang Nissan Serena tetapi ia jauh lebih lebar. Namun begitu, Geely Jiaji tidak mempunyai ciri pintu gelangsar dan ketinggian badan yang ideal untuk penumpang keluar masuk kenderaan.
Namun demikian, ia memberikan pemanduan seperti kereta biasa kerana bumbungnya lebih rendah. Untuk pengetahuan anda, Geely Jiaji ini sebenarnya lebih kepada kereta wagon yang ditinggikan.
Di China, Geely Jiaji dikuasai oleh enjin hibrid sederhana (mild hybrid) ataupun hibrid plug-in yang menggunakan enjin 1.5L turbo 3-silinder seperti yang terdapat pada Proton X50. Terdapat juga pilihan enjin 1.8L turbo 4-silinder yang lebih lama seperti yang digunakan pada Proton X70.
Anda boleh mengetahui rebiu kami mengenai Geely Jiaji dengan enjin mild hybrid di sini.
Sekiranya Proton bersetuju dengan model ini, ia mungkin berharga lebih mahal daripada Proton Exora sekarang kerana ia jauh lebih baik.
Beliau berlatar belakangkan kejuruteraan mekanikal dan mempunyai minat yang mendalam terhadap kereta sejak dipaksa untuk membaca buku (permotoran). Disebabkan itu, beliau ada titik lembut untuk setiap kereta. Walaupun meminati pemanduan yang rancak, gaya pemanduan beliau yang sebenar hanyalah santai kerana sudah dimanja oleh Lexus.